Visitor Insight Metropool Amsterdam - 2017 t.o.v. 2016

Visitor Insight Metropool Amsterdam - 2017 t.o.v. 2016

2017: stijgende trend zet door

Algemene ontwikkelingen in Amsterdam

Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam is in de eerste 11 maanden van 2017 met 11,5% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal internationale overnachtingen, geboekt door bezoekers uit het buitenland, steeg met 11,4%. Het aantal overnachtingen geboekt door bezoekers uit Nederland steeg nog iets sterker met 11,9%.

Ook het aantal zakelijke overnachtingen nam in de eerste 11 maanden van 2017 toe, met 12,7% in vergelijking met dezelfde periode in 2016.  

Kijken we naar de herkomstlanden van bezoekers uit de aangemerkte kernmarkten, zien we een stijging van het aantal bezoekers uit de Verenigde Staten (+25,1%), Duitsland (+12,4%) het Verenigd Koninkrijk (+8,3%) en Italië (+6,8%). Er is een daling te zien in het aantal bezoekers uit Frankrijk en België, het aantal hotelovernachtingen dat bezoekers uit deze landen boekten, daalde met respectievelijk 0,6% en 4,0%.

Het aantal hotelovernachtingen van bezoekers uit de gedefinieerde kansmarkten neemt flink toe. De dalende lijn in het aantal Russische is gekeerd. Het aantal hotelovernachtingen van deze bezoekers nam in de eerste 11 maanden van 2017 met 39,9% toe ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Het aantal hotelovernachtingen van Chinese en Braziliaanse bezoekers steeg eveneens, met respectievelijk 25,1% en 23,6%. Het aantal hotelovernachtingen van Indische en Australische bezoekers groeide iets minder hard, met respectievelijk 16,2% en 6,7%.

Aankomsten op Schiphol en museum- en attractiebezoek

Het aantal aankomsten uit het buitenland op Schiphol is in heel 2017 met 9,1% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Ook het bezoek aan attracties is sterk toegenomen. Het aantal bezoeken is in 2017 met 20,5% gestegen ten opzichte van 2016. Het aantal bezoeken aan musea in Amsterdam steeg in 2017 met 3,1%.

Ontwikkelingen in de Metropool Amsterdam

Ten opzichte van dezelfde periode in 2016 is het aantal hotelovernachtingen in de regio (exclusief Amsterdam) in de eerste 11 maanden van 2017 met 8,0%.

Het aantal hotelovernachtingen van nationale bezoekers steeg licht met 0,8%. Het aantal hotelovernachtingen van internationale bezoekers steeg met maar liefst 14,8%. De bezoektrends in de regio komen grotendeels overeen met die in Amsterdam. Zowel in Amsterdam als in de Metropool stijgt het aantal overnachtingen aanzienlijk.

2017: stijgende trend zet door

Algemene ontwikkelingen in Amsterdam

Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam is in de eerste 11 maanden van 2017 met 11,5% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal internationale overnachtingen, geboekt door bezoekers uit het buitenland, steeg met 11,4%. Het aantal overnachtingen geboekt door bezoekers uit Nederland steeg nog iets sterker met 11,9%.

Ook het aantal zakelijke overnachtingen nam in de eerste 11 maanden van 2017 toe, met 12,7% in vergelijking met dezelfde periode in 2016.  

Kijken we naar de herkomstlanden van bezoekers uit de aangemerkte kernmarkten, zien we een stijging van het aantal bezoekers uit de Verenigde Staten (+25,1%), Duitsland (+12,4%) het Verenigd Koninkrijk (+8,3%) en Italië (+6,8%). Er is een daling te zien in het aantal bezoekers uit Frankrijk en België, het aantal hotelovernachtingen dat bezoekers uit deze landen boekten, daalde met respectievelijk 0,6% en 4,0%.

Het aantal hotelovernachtingen van bezoekers uit de gedefinieerde kansmarkten neemt flink toe. De dalende lijn in het aantal Russische is gekeerd. Het aantal hotelovernachtingen van deze bezoekers nam in de eerste 11 maanden van 2017 met 39,9% toe ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Het aantal hotelovernachtingen van Chinese en Braziliaanse bezoekers steeg eveneens, met respectievelijk 25,1% en 23,6%. Het aantal hotelovernachtingen van Indische en Australische bezoekers groeide iets minder hard, met respectievelijk 16,2% en 6,7%.

Aankomsten op Schiphol en museum- en attractiebezoek

Het aantal aankomsten uit het buitenland op Schiphol is in heel 2017 met 9,1% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Ook het bezoek aan attracties is sterk toegenomen. Het aantal bezoeken is in 2017 met 20,5% gestegen ten opzichte van 2016. Het aantal bezoeken aan musea in Amsterdam steeg in 2017 met 3,1%.

Ontwikkelingen in de Metropool Amsterdam

Ten opzichte van dezelfde periode in 2016 is het aantal hotelovernachtingen in de regio (exclusief Amsterdam) in de eerste 11 maanden van 2017 met 8,0%.

Het aantal hotelovernachtingen van nationale bezoekers steeg licht met 0,8%. Het aantal hotelovernachtingen van internationale bezoekers steeg met maar liefst 14,8%. De bezoektrends in de regio komen grotendeels overeen met die in Amsterdam. Zowel in Amsterdam als in de Metropool stijgt het aantal overnachtingen aanzienlijk.

2017: stijgende trend zet door

Algemene ontwikkelingen in Amsterdam

Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam is in de eerste 11 maanden van 2017 met 11,5% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal internationale overnachtingen, geboekt door bezoekers uit het buitenland, steeg met 11,4%. Het aantal overnachtingen geboekt door bezoekers uit Nederland steeg nog iets sterker met 11,9%.

Ook het aantal zakelijke overnachtingen nam in de eerste 11 maanden van 2017 toe, met 12,7% in vergelijking met dezelfde periode in 2016.  

Kijken we naar de herkomstlanden van bezoekers uit de aangemerkte kernmarkten, zien we een stijging van het aantal bezoekers uit de Verenigde Staten (+25,1%), Duitsland (+12,4%) het Verenigd Koninkrijk (+8,3%) en Italië (+6,8%). Er is een daling te zien in het aantal bezoekers uit Frankrijk en België, het aantal hotelovernachtingen dat bezoekers uit deze landen boekten, daalde met respectievelijk 0,6% en 4,0%.

Het aantal hotelovernachtingen van bezoekers uit de gedefinieerde kansmarkten neemt flink toe. De dalende lijn in het aantal Russische is gekeerd. Het aantal hotelovernachtingen van deze bezoekers nam in de eerste 11 maanden van 2017 met 39,9% toe ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Het aantal hotelovernachtingen van Chinese en Braziliaanse bezoekers steeg eveneens, met respectievelijk 25,1% en 23,6%. Het aantal hotelovernachtingen van Indische en Australische bezoekers groeide iets minder hard, met respectievelijk 16,2% en 6,7%.

Aankomsten op Schiphol en museum- en attractiebezoek

Het aantal aankomsten uit het buitenland op Schiphol is in heel 2017 met 9,1% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Ook het bezoek aan attracties is sterk toegenomen. Het aantal bezoeken is in 2017 met 20,5% gestegen ten opzichte van 2016. Het aantal bezoeken aan musea in Amsterdam steeg in 2017 met 3,1%.

Ontwikkelingen in de Metropool Amsterdam

Ten opzichte van dezelfde periode in 2016 is het aantal hotelovernachtingen in de regio (exclusief Amsterdam) in de eerste 11 maanden van 2017 met 8,0%.

Het aantal hotelovernachtingen van nationale bezoekers steeg licht met 0,8%. Het aantal hotelovernachtingen van internationale bezoekers steeg met maar liefst 14,8%. De bezoektrends in de regio komen grotendeels overeen met die in Amsterdam. Zowel in Amsterdam als in de Metropool stijgt het aantal overnachtingen aanzienlijk.

2017: stijgende trend zet door

Algemene ontwikkelingen in Amsterdam

Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam is in de eerste 11 maanden van 2017 met 11,5% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal internationale overnachtingen, geboekt door bezoekers uit het buitenland, steeg met 11,4%. Het aantal overnachtingen geboekt door bezoekers uit Nederland steeg nog iets sterker met 11,9%.

Ook het aantal zakelijke overnachtingen nam in de eerste 11 maanden van 2017 toe, met 12,7% in vergelijking met dezelfde periode in 2016.  

Kijken we naar de herkomstlanden van bezoekers uit de aangemerkte kernmarkten, zien we een stijging van het aantal bezoekers uit de Verenigde Staten (+25,1%), Duitsland (+12,4%) het Verenigd Koninkrijk (+8,3%) en Italië (+6,8%). Er is een daling te zien in het aantal bezoekers uit Frankrijk en België, het aantal hotelovernachtingen dat bezoekers uit deze landen boekten, daalde met respectievelijk 0,6% en 4,0%.

Het aantal hotelovernachtingen van bezoekers uit de gedefinieerde kansmarkten neemt flink toe. De dalende lijn in het aantal Russische is gekeerd. Het aantal hotelovernachtingen van deze bezoekers nam in de eerste 11 maanden van 2017 met 39,9% toe ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Het aantal hotelovernachtingen van Chinese en Braziliaanse bezoekers steeg eveneens, met respectievelijk 25,1% en 23,6%. Het aantal hotelovernachtingen van Indische en Australische bezoekers groeide iets minder hard, met respectievelijk 16,2% en 6,7%.

Aankomsten op Schiphol en museum- en attractiebezoek

Het aantal aankomsten uit het buitenland op Schiphol is in heel 2017 met 9,1% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Ook het bezoek aan attracties is sterk toegenomen. Het aantal bezoeken is in 2017 met 20,5% gestegen ten opzichte van 2016. Het aantal bezoeken aan musea in Amsterdam steeg in 2017 met 3,1%.

Ontwikkelingen in de Metropool Amsterdam

Ten opzichte van dezelfde periode in 2016 is het aantal hotelovernachtingen in de regio (exclusief Amsterdam) in de eerste 11 maanden van 2017 met 8,0%.

Het aantal hotelovernachtingen van nationale bezoekers steeg licht met 0,8%. Het aantal hotelovernachtingen van internationale bezoekers steeg met maar liefst 14,8%. De bezoektrends in de regio komen grotendeels overeen met die in Amsterdam. Zowel in Amsterdam als in de Metropool stijgt het aantal overnachtingen aanzienlijk.

Barometer waarde 6,0%
Maand Musea Attracties Schiphol Hotel overnachtingen in stad Gemiddeld
Januari -26,5 % 99,1 % 13,0 % 13,4 % 24,7 %
Februari -15,7 % 59,1 % 6,9 % 4,1 % 13,6 %
Maart -20,6 % 27,3 % 10,5 % -0,4 % 4,2 %
April 11,8 % 40,4 % 11,6 % 20,2 % 21,0 %
Mei -7,6 % 2,9 % 7,1 % 4,8 % 1,8 %
Juni -6,1 % 14,2 % 7,6 % 8,6 % 6,1 %
Juli -0,3 % 0,4 % 7,9 % 5,5 % 3,4 %
Augustus 12,7 % 3,6 % 8,6 % 4,3 % 7,3 %
September -3,3 % 4,2 % 9,2 % 5,3 % 3,9 %
Oktober -2,9 % 5,1 % 9,4 % 13,1 % 6,2 %
November 11,7 % 11,0 % 11,7 % 8,2 % 10,6 %
December 1,8 % 3,2 % 7,4 % 3,1 %
Totaal -4,2 % 11,4 % 9,1 % 7,8 % 6,0 %
   
1e Kwartaal -21,2 % 49,6 % 10,1 % 4,8 % 10,8 %
2e Kwartaal -0,5 % 18,4 % 8,7 % 11,0 % 9,4 %
3e Kwartaal 2,8 % 2,7 % 8,5 % 5,0 % 4,7 %
4e Kwartaal 2,7 % 5,9 % 9,5 % 4,5 %