Visitor Insight Metropool Amsterdam - 2014 t.o.v. 2013

Visitor Insight Metropool Amsterdam - 2014 t.o.v. 2013

Steeds meer internationale bezoekers in de Metropool

De positieve trend van het eerste kwartaal van 2014 heeft zich in de rest van het jaar voortgezet. In de Metropool Amsterdam (exclusief Amsterdam) hebben de hotels in de eerste elf maanden een groei van 6,8% behaald ten opzichte van dezelfde periode in 2013. In deze periode in 2014 hebben 3,3 miljoen gasten de Metropool bezocht en verbleven 5,4 miljoen nachten. Dit zijn meer overnachtingen dan in heel 2013.

Er waren in de eerste elf maanden van 2014 meer overnachtingen door Nederlandse bezoekers dan in het voorgaande jaar (2%). Steeds meer internationale gasten overnachten in de Metropool Amsterdam; er waren 11,8% meer buitenlandse overnachtingen. Vooral de Duitsers verbleven in de Metropool (+18,8%), gevolgd door de Britten die een stijging lieten zien (3,2%) ondanks hun langzame start in januari en februari van 2014 (-1,5%). Daarnaast groeide het aantal overnachtingen door Chinezen sterk (+52,3%) in de Metropool Amsterdam. Deze trend is ook waarneembaar in Noord-Holland en gaat samen met een afname in Amsterdam zelf (-6,6%). De bezoekers uit China kiezen dus vaker voor een overnachting in de regio van Amsterdam.

In 2014 was er ook groei voor de attracties in de Metropool Amsterdam, hun bezoekersaantallen stegen met 14,8%. Het aantal museumbezoeken nam toe met 2%. Daarnaast landden er 7% meer buitenlandse passagiers op Schiphol dan in 2013.

Steeds meer internationale bezoekers in de Metropool

De positieve trend van het eerste kwartaal van 2014 heeft zich in de rest van het jaar voortgezet. In de Metropool Amsterdam (exclusief Amsterdam) hebben de hotels in de eerste elf maanden een groei van 6,8% behaald ten opzichte van dezelfde periode in 2013. In deze periode in 2014 hebben 3,3 miljoen gasten de Metropool bezocht en verbleven 5,4 miljoen nachten. Dit zijn meer overnachtingen dan in heel 2013.

Er waren in de eerste elf maanden van 2014 meer overnachtingen door Nederlandse bezoekers dan in het voorgaande jaar (2%). Steeds meer internationale gasten overnachten in de Metropool Amsterdam; er waren 11,8% meer buitenlandse overnachtingen. Vooral de Duitsers verbleven in de Metropool (+18,8%), gevolgd door de Britten die een stijging lieten zien (3,2%) ondanks hun langzame start in januari en februari van 2014 (-1,5%). Daarnaast groeide het aantal overnachtingen door Chinezen sterk (+52,3%) in de Metropool Amsterdam. Deze trend is ook waarneembaar in Noord-Holland en gaat samen met een afname in Amsterdam zelf (-6,6%). De bezoekers uit China kiezen dus vaker voor een overnachting in de regio van Amsterdam.

In 2014 was er ook groei voor de attracties in de Metropool Amsterdam, hun bezoekersaantallen stegen met 14,8%. Het aantal museumbezoeken nam toe met 2%. Daarnaast landden er 7% meer buitenlandse passagiers op Schiphol dan in 2013.

Steeds meer internationale bezoekers in de Metropool

De positieve trend van het eerste kwartaal van 2014 heeft zich in de rest van het jaar voortgezet. In de Metropool Amsterdam (exclusief Amsterdam) hebben de hotels in de eerste elf maanden een groei van 6,8% behaald ten opzichte van dezelfde periode in 2013. In deze periode in 2014 hebben 3,3 miljoen gasten de Metropool bezocht en verbleven 5,4 miljoen nachten. Dit zijn meer overnachtingen dan in heel 2013.

Er waren in de eerste elf maanden van 2014 meer overnachtingen door Nederlandse bezoekers dan in het voorgaande jaar (2%). Steeds meer internationale gasten overnachten in de Metropool Amsterdam; er waren 11,8% meer buitenlandse overnachtingen. Vooral de Duitsers verbleven in de Metropool (+18,8%), gevolgd door de Britten die een stijging lieten zien (3,2%) ondanks hun langzame start in januari en februari van 2014 (-1,5%). Daarnaast groeide het aantal overnachtingen door Chinezen sterk (+52,3%) in de Metropool Amsterdam. Deze trend is ook waarneembaar in Noord-Holland en gaat samen met een afname in Amsterdam zelf (-6,6%). De bezoekers uit China kiezen dus vaker voor een overnachting in de regio van Amsterdam.

In 2014 was er ook groei voor de attracties in de Metropool Amsterdam, hun bezoekersaantallen stegen met 14,8%. Het aantal museumbezoeken nam toe met 2%. Daarnaast landden er 7% meer buitenlandse passagiers op Schiphol dan in 2013.

Steeds meer internationale bezoekers in de Metropool

De positieve trend van het eerste kwartaal van 2014 heeft zich in de rest van het jaar voortgezet. In de Metropool Amsterdam (exclusief Amsterdam) hebben de hotels in de eerste elf maanden een groei van 6,8% behaald ten opzichte van dezelfde periode in 2013. In deze periode in 2014 hebben 3,3 miljoen gasten de Metropool bezocht en verbleven 5,4 miljoen nachten. Dit zijn meer overnachtingen dan in heel 2013.

Er waren in de eerste elf maanden van 2014 meer overnachtingen door Nederlandse bezoekers dan in het voorgaande jaar (2%). Steeds meer internationale gasten overnachten in de Metropool Amsterdam; er waren 11,8% meer buitenlandse overnachtingen. Vooral de Duitsers verbleven in de Metropool (+18,8%), gevolgd door de Britten die een stijging lieten zien (3,2%) ondanks hun langzame start in januari en februari van 2014 (-1,5%). Daarnaast groeide het aantal overnachtingen door Chinezen sterk (+52,3%) in de Metropool Amsterdam. Deze trend is ook waarneembaar in Noord-Holland en gaat samen met een afname in Amsterdam zelf (-6,6%). De bezoekers uit China kiezen dus vaker voor een overnachting in de regio van Amsterdam.

In 2014 was er ook groei voor de attracties in de Metropool Amsterdam, hun bezoekersaantallen stegen met 14,8%. Het aantal museumbezoeken nam toe met 2%. Daarnaast landden er 7% meer buitenlandse passagiers op Schiphol dan in 2013.

Barometer waarde 7,1%
Maand Musea Attracties Schiphol Hotel overnachtingen Gemiddeld
Januari -0,7 % 33,5 % 6,7 % 10,4 % 12,5 %
Februari 1,6 % 20,9 % 8,0 % 9,9 % 10,1 %
Maart -11,9 % 15,6 % 7,8 % 6,8 % 4,6 %
April 9,6 % 14,2 % 7,9 % 11,6 % 10,8 %
Mei -7,0 % 14,9 % 5,1 % 6,6 % 4,9 %
Juni -15,5 % 13,3 % 7,1 % 13,5 % 4,6 %
Juli -7,9 % 17,8 % 5,5 % 2,6 % 4,5 %
Augustus 18,2 % 19,4 % 8,3 % 4,5 % 12,6 %
September 2,1 % 21,1 % 5,8 % 6,8 % 9,0 %
Oktober 12,6 % 1,7 % 7,7 % 4,7 % 6,7 %
November 15,4 % 7,8 % 7,1 % 3,6 % 8,5 %
December -18,5 % 3,3 % 8,5 % 5,1 % -0,4 %
Totaal -0,3 % 14,8 % 7,0 % 7,0 % 7,1 %
   
1e Kwartaal -4,2 % 21,8 % 7,5 % 8,7 % 8,4 %
2e Kwartaal -3,4 % 14,2 % 6,6 % 10,4 % 7,0 %
3e Kwartaal 5,4 % 19,3 % 6,6 % 4,5 % 8,9 %
4e Kwartaal 1,6 % 3,8 % 7,8 % 4,5 % 4,4 %