Visitor Insight Metropool Amsterdam - 2012 t.o.v. 2011

Visitor Insight Metropool Amsterdam - 2012 t.o.v. 2011

Metropool Amsterdam scoort goed


De economische crisis heeft nog steeds een merkbaar effect op de toeristische marktsituatie in het gehele land en het buitenland. De Metropool Amsterdam (exclusief Amsterdam stad) ontwikkelde zich in 2012 desalniettemin nog redelijk met een stijging van 3% in aangekomen gasten (buitenland 3,9%, Nederland 2,3%).

Ontwikkelingen in de Metropool Amsterdam laten duidelijk zien dat de economische ontwikkelingen van de laatste jaren gevolgen hebben voor het toeristisch verblijfsbezoek. Voor de Metropool (exclusief Amsterdam) laten de voorlopige CBS hotelcijfers van 2012 zien dat het aantal overnachtingen uit Nederland (+2,6%) en dat van buitenlandse bezoekers (+1,1%) stijgt. De buitenlandse bezoekers stegen met name in het segment met kort verblijf (aankomsten + 3.9% - overnachtingen 1,1%) .

De regio van Amsterdam wordt het meest bezocht door Amerikanen, Spanjaarden, Duitsers en Britten. Daarna volgen al snel de BRIC landen. Bij de buitenlandse bezoekers (basis hotelovernachtingen) stijgt zowel Azië als Zuid Amerika en het Oostblok gestaag. De metropool scoorde duidelijk iets beter dan de stad. Toch is er in onderstaande grafiek een dalende trend te zien, zowel in de aankomsten Schiphol als in de overnachtingen. De maand juni was in juni/juli wat minder dan in 2011, waar met name juni erg goed was.

Metropool Amsterdam scoort goed


De economische crisis heeft nog steeds een merkbaar effect op de toeristische marktsituatie in het gehele land en het buitenland. De Metropool Amsterdam (exclusief Amsterdam stad) ontwikkelde zich in 2012 desalniettemin nog redelijk met een stijging van 3% in aangekomen gasten (buitenland 3,9%, Nederland 2,3%).

Ontwikkelingen in de Metropool Amsterdam laten duidelijk zien dat de economische ontwikkelingen van de laatste jaren gevolgen hebben voor het toeristisch verblijfsbezoek. Voor de Metropool (exclusief Amsterdam) laten de voorlopige CBS hotelcijfers van 2012 zien dat het aantal overnachtingen uit Nederland (+2,6%) en dat van buitenlandse bezoekers (+1,1%) stijgt. De buitenlandse bezoekers stegen met name in het segment met kort verblijf (aankomsten + 3.9% - overnachtingen 1,1%) .

De regio van Amsterdam wordt het meest bezocht door Amerikanen, Spanjaarden, Duitsers en Britten. Daarna volgen al snel de BRIC landen. Bij de buitenlandse bezoekers (basis hotelovernachtingen) stijgt zowel Azië als Zuid Amerika en het Oostblok gestaag. De metropool scoorde duidelijk iets beter dan de stad. Toch is er in onderstaande grafiek een dalende trend te zien, zowel in de aankomsten Schiphol als in de overnachtingen. De maand juni was in juni/juli wat minder dan in 2011, waar met name juni erg goed was.

Metropool Amsterdam scoort goed


De economische crisis heeft nog steeds een merkbaar effect op de toeristische marktsituatie in het gehele land en het buitenland. De Metropool Amsterdam (exclusief Amsterdam stad) ontwikkelde zich in 2012 desalniettemin nog redelijk met een stijging van 3% in aangekomen gasten (buitenland 3,9%, Nederland 2,3%).

Ontwikkelingen in de Metropool Amsterdam laten duidelijk zien dat de economische ontwikkelingen van de laatste jaren gevolgen hebben voor het toeristisch verblijfsbezoek. Voor de Metropool (exclusief Amsterdam) laten de voorlopige CBS hotelcijfers van 2012 zien dat het aantal overnachtingen uit Nederland (+2,6%) en dat van buitenlandse bezoekers (+1,1%) stijgt. De buitenlandse bezoekers stegen met name in het segment met kort verblijf (aankomsten + 3.9% - overnachtingen 1,1%) .

De regio van Amsterdam wordt het meest bezocht door Amerikanen, Spanjaarden, Duitsers en Britten. Daarna volgen al snel de BRIC landen. Bij de buitenlandse bezoekers (basis hotelovernachtingen) stijgt zowel Azië als Zuid Amerika en het Oostblok gestaag. De metropool scoorde duidelijk iets beter dan de stad. Toch is er in onderstaande grafiek een dalende trend te zien, zowel in de aankomsten Schiphol als in de overnachtingen. De maand juni was in juni/juli wat minder dan in 2011, waar met name juni erg goed was.

Metropool Amsterdam scoort goed


De economische crisis heeft nog steeds een merkbaar effect op de toeristische marktsituatie in het gehele land en het buitenland. De Metropool Amsterdam (exclusief Amsterdam stad) ontwikkelde zich in 2012 desalniettemin nog redelijk met een stijging van 3% in aangekomen gasten (buitenland 3,9%, Nederland 2,3%).

Ontwikkelingen in de Metropool Amsterdam laten duidelijk zien dat de economische ontwikkelingen van de laatste jaren gevolgen hebben voor het toeristisch verblijfsbezoek. Voor de Metropool (exclusief Amsterdam) laten de voorlopige CBS hotelcijfers van 2012 zien dat het aantal overnachtingen uit Nederland (+2,6%) en dat van buitenlandse bezoekers (+1,1%) stijgt. De buitenlandse bezoekers stegen met name in het segment met kort verblijf (aankomsten + 3.9% - overnachtingen 1,1%) .

De regio van Amsterdam wordt het meest bezocht door Amerikanen, Spanjaarden, Duitsers en Britten. Daarna volgen al snel de BRIC landen. Bij de buitenlandse bezoekers (basis hotelovernachtingen) stijgt zowel Azië als Zuid Amerika en het Oostblok gestaag. De metropool scoorde duidelijk iets beter dan de stad. Toch is er in onderstaande grafiek een dalende trend te zien, zowel in de aankomsten Schiphol als in de overnachtingen. De maand juni was in juni/juli wat minder dan in 2011, waar met name juni erg goed was.
Barometer waarde 7,8%
Maand Musea Attracties Schiphol Hotel overnachtingen in stad Gemiddeld
Januari 125,5 % 27,3 % 6,6 % 6,4 % 41,5 %
Februari 47,3 % -4,6 % 7,0 % 4,6 % 13,6 %
Maart 81,9 % 13,5 % 2,8 % -2,2 % 24,0 %
April 94,3 % 2,2 % 2,1 % 4,6 % 25,8 %
Mei 44,1 % 9,8 % 1,5 % 10,8 % 16,6 %
Juni -14,1 % 2,7 % 1,0 % -3,0 % -3,3 %
Juli -8,0 % 2,4 % 2,2 % -3,2 % -1,6 %
Augustus -14,2 % 5,0 % 3,2 % 4,9 % -0,3 %
September -8,7 % 9,6 % 0,9 % -0,4 % 0,4 %
Oktober 5,7 % 6,1 % 1,3 % 0,1 % 3,3 %
November 4,4 % 8,7 % -1,3 % -2,9 % 2,2 %
December -3,8 % 1,8 % -0,7 % 1,9 % -0,2 %
Totaal 21,6 % 6,0 % 2,1 % 1,7 % 7,8 %
   
1e Kwartaal 81,6 % 11,6 % 5,3 % 2,4 % 25,2 %
2e Kwartaal 37,3 % 4,9 % 1,5 % 4,0 % 11,9 %
3e Kwartaal -10,3 % 5,3 % 2,1 % 0,5 % -0,6 %
4e Kwartaal 1,9 % 5,6 % -0,1 % -0,4 % 1,8 %